De Duinkerkenbrug, een wegbrug in de stad Groningen over het Winschoterdiep. Auteur: Wutsje, 3 augustus 2009. Licentie: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported licentie.
Het Winschoterdiep
Het Schuitendiep Het Schuitendiep is ook een straatnaam in de stad Groningen. Het diep is rond 1400 gegraven en heeft oorspronkelijk deel uitgemaakt van een afsnijding van de Hunze tussen Roodehaan en een punt ter hoogte van de Borgwal/Cortinghlaan in De Hoogte. Naar het zuiden heeft het de verbinding gevormd met de Zuidlaarder venen en later - onder de naam Winschoterdiep - via Sappemeer met het Oldambt. Winschoten wordt bereikt in 1637. Het diep heeft in de Middeleeuwen langs de toenmalige buitenste verdedigingsgracht (gegraven plm. 1260) gelopen. Het noordelijk deel van de afsnijding heeft buiten de stad via het Selwerderdiepje gelopen. Het zuidelijk deel van het Schuitendiep, voorbij de Steentilbrug, is na 1632 Winschoterdiep (nu Oude Winschoterdiep) gaan heten.
Uit 1523 dateert een volwaardige verbinding langs de uitgediepte noordelijke stadsgracht met het Reitdiep en de A. Van plm. 1630 - 1884 is het Schuitendiep verbonden geweest met het Damsterdiep; van 1630 - 1880 ook met het Kattendiep/Zuiderdiep. Over het Kattendiep heeft de Kattenbrug gelegen. Ten slotte is er, bij de huidige Stadsschouwburg eind 16e/begin 17e eeuw nog een verbinding met de gracht rond de Schuitenschuiversschans geweest, die weer heeft uitgemond in het Damsterdiep (bij de Loppersumergang).
De straatnaam Schuitendiep blijft beperkt tot het deel tussen Sint Jansbrug en de Steentilbrug; ter hoogte van nr. 6 de vroegere Oliekoekengang; bij nrs 20 - 30 de sinds lang niet meer herkenbare Verversgang, die desondanks nog tot in de 21e eeuw op stadsplattegronden wordt genoemd. De andere gangen aan het Schuitendiep o.z. zijn: Mussengang (30), Smakkersgang (48), Hopmansgang (62), Brouwersgang (72), Kleine Gang (86) en Grote Gang (88).
De Oude Winschoterdiep met woonboten bij avond. Foto: 21 januari 2016. Auteur: Hardscarf. Licentie: Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International licentie.
Eerste tracé Winschotendiep
Verbreding van het kanaal Het tracé van het kanaal is in de loop van de tijd verschillende malen aangepast. Het meest ingrijpend is de reconstructie en verbreding van het Winschoterdiep in de jaren vijftig van de twintigste eeuw geweest. Het kanaal eindigt eerst in de Oosterhaven van Groningen, op het verlengde van het huidige Schuitendiep. Nu eindigt het ongeveer anderhalve kilometer oostwaarts bij de handelshavens van de stad, in het verlengde van het Van Starkenborghkanaal. De voormalige westelijke tak wordt nu het Oude Winschoterdiep genoemd. Het industrieterrein ernaast heeft dezelfde naam gekregen.
Het Oude Winschoterdiep in de stad Groningen, gezien vanuit het noorden. Foto: 21 april 2009, auteur: Wutsje. Licentie: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported licentie.
Het tracé door Hoogezand-Sappemeer is eveneens veranderd. Eerst heeft het dwars door de bebouwde kom (Meint Veningastraat, Hoofdstraat, Noorderstraat) gelopen. De meeste delen zijn gedempt. Alleen van Foxhol naar Martenshoek en ten oosten van Sappemeer zijn nog twee doodlopende stukken van het kanaal overgebleven. Het tracé tussen de dorpen Scheemda en Eexta is naar het zuiden verlegd, terwijl het verdere verloop langs Heiligerlee en via de Venne in Winschoten in de richting van de Rensel is komen te vervallen.
Te water laten bij Ferus Smit aan het Winschoterdiep. Bron: Ferussmit.com.
Het kanaal van nu Het Winschoterdiep bij Zuidbroek. Foto: Michiel Verbeek, 1 september 2012. Eigen werk. Licentie: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported licentie.
Over het Winschoterdiep heeft de Nederlandse dichter Drs. P een gelijknamig liedje geschreven betreffende een jongedame die ziek wordt en uiteindelijk overlijdt (‘ontsliep’) als gevolg van een romantische escapade langs het koude Winschoterdiep.
De Arklow Arrow wordt te water gelaten middel de dwarshelling bij Ferus Smit. Bron: Ferussmit.com.
De Arklow Arrow In het verleden zijn er erg veel scheepsbouwers aan het Winschoterdiep tussen Hoogezand en Stad. Daarvan zijn vele ter ziele gegaan, maar nog steeds worden er enorme schepen gebouwd in en langs het kanaal op tientallen kilometers van de zee, zoals de Arklow Arrow, die vandaar het ruime sop heeft gekozen.
Het Winschoterdiep met een coaster bij een dwarshelling. Foto: 5 september 2005. Het schip heeft een lengte van 110 meter en een straal van 14 meter. Naam van het schip Vlieland, Harlingen. Uitgebracht onder de GNU Free Documentation License.
Maximaal toegelaten scheepsmaten [2] Van km 0 tot km 12,5
Ontheffingsruimte
Scheepswerf Ferus Smit is de naam van het bedrijf dat in 1910 is opgericht door H.A. Smit en zijn broer A.M. Smit. Het bedrijf ontwerpt, ontwikkelt en bouwt zeeschepen Het bedrijf heeft twee vestigingen, een in Westerbroek, aan he Winschoterdiep en een in Leer, Duitsland. Bij het bedrijf zijn ruim 160 mensen werkzaam. Bron: Ferussmit.com.
Ontheffingsruimte [2]
Ontheffingsruimte [2]
Bruggen en doorvaarthoogten [2] Sontbrug
De bruggen over het Winschoterdiep [2] Euvelgunnerbruggen [2]
Winschoterdiep met de Bonte Brug gezien vanuit de stad (Jan Bulthuis, eind 18e eeuw). Auteur: Jan Bulthuis (1750-1801). Vervaardigd tussen 1770 en 1801. Bron: Groninger Museum. Licentie: Publieke Domein.
|
|||||||||||
|